På lager

2023 Cap de Coste - Rosé

Pris pr. stk. 89,00  DKK
  • Pris pr. stk. v/6 stk. 79,00  DKK

Cap de Coste er en lækker og læskende sydfransk rosévin fremstillet udelukkende på Cinsault-druer. Cinsault har været dyrket i flere hundrede år i området, men Cinsault har mistet terræn til de internationale druer som Shiraz og Cabernet Sauvignon. Cinsault er imidlertid en perfekt drue til at fremstille rosévin af, hvilket denne vin bestemt beviser. Cinsault-druerne høstes meget tidligt om morgen og bringes omgående til vinkælderen, hvor stilkene fjernes for at undgå bitterhed i den færdige vin.

Der er skindkontakt mellem druer og most i ca. 24 timer og vinen gæres ved lave temperaturer for at bevare mest mulig frugt i vinen. Farven er lyserød, nærmest lakse-farvet. Vinen har en frisk bouquet af friskkværnet rød peber og ribs. Smagen er halvtør, frisk og med en behagelig smag af røde bær som ribs, jordbær og hindbær. Vinen er oplagt til sommerens rosévin der kan nydes på lune sommeraftener på terrassen - og kan nydes både med og uden mad

Årgang
2023
Område
Languedoc-Roussillon
Alkoholfri
Ingen
Serveringsforslag
Aperitif, Fisk, Fjerkræ
Drue
Cinsault
Proptype
Korkprop
Størrelse
0,75 liter
Alkohol %
12,5%
Land
Frankrig

Vin de Pay d’Oc er en regionsbetegnelse etableret i 1986 af lokale vinproducenter geografisk dækkende over Languedoc-Roussillon-området, som en betegnelse der var rummelig for at anvende andre druer end kun de sydfranske i vinene – dog i høj grad øvrige franske såsom Chardonnay, Cabernet Sauvignon, Merlot og Syrah. Idéen bag kategorien og Vins de Pays d’Oc-betegnelsen var at give frit slag for at lave vine med lidt mere bredt favnende vinstil. Der er krav til høstudbyttet pr. hektar og alle Vins de Pays d’Oc skal godkendes af et smagepanel, før den må bære betegnelsen.

Producenten

LGI Wines er, siden 1999, en fransk vinekspertvirksomhed med fokus på og salg af kvalitetsvine fra Sydfrankrig, nærmere betegnet Languedoc og Gascogne. I tæt samarbejde med lokale vinbønder promoverer LGI vine til forskellige landes markeder, der i blandt Danmark, og tager sig af distribution og markedsføring. Sammenslutninger som LGI hjælper de lokale vinbønder, som f.eks. ikke selv har et vinslot og tilhørende vin-virksomhed, med at holde kvalitets-standarden på deres vine og fokusere på håndværket frem for den videre markedsføring.